een werkdag van een autotechnicus

Bij ons is geen dag hetzelfde. Dat lees je in veel vacatureteksten. Dit cliché is ook op Pala Group van toepassing. Maar om je toch een indruk te geven van hoe een werkdag bij ons eruit kán zien, vroegen we er onze mensen naar. Deze keer: de vrijdag van Matty Kater – autotechnicus bij De Maassche BMW in Venlo.

7.30 uur
Mijn werkdag begint om 7.30 uur. De eerste taak van de dag is het naar buiten rijden van de auto’s die in de werkplaats hebben overnacht. Die auto’s worden meestal in de loop van de dag opgehaald.


7.50 uur
Nu de werkplaats leeg is, is het tijd om de koffiekopjes te vullen. Met mijn directe collega’s – we zijn met zijn negenen als iedereen er is – drinken we een kopje koffie. Dat is, zeker ’s morgens vroeg, een belangrijke brandstof. En natuurlijk ook een sociaal moment.

8.00 uur
Tijd om aan de slag te gaan. Ik rijd mijn eerste auto naar binnen. Het is een vrij jonge BMW die een onderhoudsbeurt nodig heeft. De banden en remmen van deze kilometervreter zijn ook aan vervanging toe. Na een uurtje of twee is deze auto weer klaar voor vele veilige kilometers. Na een wasbeurt door een collega – een rondje van de zaak – mag zijn baasje hem komen ophalen.


10.00 uur
Op de klok in de werkplaats zie ik dat het tijd is voor koffie. Sommige collega’s denken er ook zo over. Anderen zitten midden in een diagnose of reparatie en maken hun klus liever eerst even af. Kan natuurlijk allemaal, de koffie loopt niet weg.

10.15 uur
Auto nummer twee van de dag. Een hele mooie donkergroene MINI. Volgens de eigenaresse brandt het motorstoringslampje tijdens het rijden en ze heeft ook het idee dat haar bolide wat minder power heeft. Ik sluit de MINI aan op het diagnoseapparaat en zie het meteen:  de getoonde foutcode geeft aan dat er iets met de 

EGR-klep is. Zo’n klep recirculeert een deel van de uitlaatgassen terug naar de inlaat van de motor. Ik bel de bezitter van de MINI om mijn bevindingen te delen en akkoord te vragen voor reparatie – twee tot drie uur arbeid plus materialen. Daar hoeft ze niet lang over na te denken.

12.15 uur
De klep is vervangen. Ik koppel de MINI opnieuw aan om te zien of de foutmelding verdwenen is. Volgens de computer is alles pico bello. Maar een korte praktijktest is ook belangrijk. Het storingslampje is uit en de auto rijdt heerlijk. Na een korte rit parkeer ik ‘m op ons terrein en bel ik de eigenaresse. Ze is hoorbaar blij en belooft snel onze kant op te komen voor een hereniging met haar dierbare auto.

13.00 uur
De ochtend is voorbij gevlogen. In de werkplaats loopt het gesmeerd, maar mijn maag begint te knorren. Tijd om wat te eten. Bij mooi weer lopen we soms een rondje. Vandaag is het fris en grijs, dus we blijven warm in de kantine.

13.30 uur
Vanmiddag staan er nog twee auto’s op mijn to-dolijst. Eerst opnieuw een MINI. Die is toe aan een apk en de bestuurder wil dat combineren met een grote onderhoudsbeurt. Dat komt heel vaak voor. De rode MINI doorstaat de keuring met vlag en wimpel. Ook de beurt is niet heel spannend. Verse olie en andere vloeistoffen erin, en een nieuw olie- en luchtfilter erin. Natuurlijk controleer ik ook andere punten. Alles ziet er perfect uit. Deze taak is afgevinkt.

15.00 uur
Het is alweer tijd voor de laatste auto van de dag: een elektrische BMW 5 serie. Ook deze heeft een grote beurt nodig. Met zo’n elektrische auto is het wat anders dan bij een voertuig op benzine. Het eerste wat ik doe is de auto spanningsloos maken. Ik hou erg van auto’s, maar hoef er niet per se aan te blijven hangen, vandaar. Na het diagnosticeren, controleren en vervangen van sommige onderdelen is de auto anderhalf uur later klaar. De eigenaar komt ‘m net voor sluitingstijd ophalen.


16.30 uur
Mijn werkdag zit erop. Omdat het vrijdag is, proosten we met elkaar nog even op de week en het naderende weekend. Biertje voor de liefhebbers en wat anders voor de niet-liefhebbers. Ook de bitterballen ontbreken niet. Bijna iedereen is erbij: monteurs, de directie, verkopers, mensen van de administratie … En iedereen praat met elkaar. Het is net een grote familie.

onze vacatures


Bij NobraCars Helmond word je omringd door de dikste BMW’s en leukste MINI’s. En weet je wat het mooie is… als autotechnicus mag jij eraan werken. In de...

Story Next in Oss is het occasioncenter van Pala Group (13 BMW- en 5 MINI- dealerbedrijven). Naast onze roots breiden wij vanuit Story Next de dienstverlening...

Stroomt er bij jou geen bloed, maar benzine door je aderen? Vind je het heerlijk om met auto’s en de techniek daarvan bezig?  In de werkplaats van...

Bij De Maassche Echt word je omringd door de dikste BMW’s en leukste MINI’s. En weet je wat het mooie is… als autotechnicus mag jij eraan werken. In de...

Kun je de vacature die je zoekt niet vinden?!

Maak een Job Alert aan en ontvang een melding per mail
wanneer er nieuwe vacatures zijn!

Job alert aanmaken
Top