een werkdag van een verkoopadviseur

Bij ons is geen dag hetzelfde. Dat lees je in veel vacatureteksten. Dit cliché is ook op Pala Group van toepassing. Maar om je toch een indruk te geven van hoe een werkdag bij ons eruit kán zien, vroegen we er onze mensen naar. Deze keer: de donderdag van Nick Brouwer – verkoopadviseur bij De Maassche in Venlo.

8.30 uur
Mijn werkdag begint om half negen, met koffie. Dat geldt trouwens niet alleen voor mij; we hebben aardig wat koffieliefhebbers. Gezellig met mijn collega’s even bijpraten. Soms over werk, maar vaker over iets anders.


8.45 uur
Ik heb mijn computer opgestart en kijk wat er in de mail zit. Dat is soms best verrassend. Vandaag heb ik twee mails van klanten die een proefrit willen maken. Iemand anders wil een offerte ontvangen en weer iemand anders mailt een vraag over de aflevering van zijn nieuwe bolide. Al dan niet na het raadplegen van wat hulplijnen beantwoord ik de mails netjes. Ook volg ik de leads op die mijn collega heeft klaargezet in het systeem. Die bel ik wat later op de dag na. Het is namelijk niet zo dat iedereen zomaar naar ons toe komt; we moeten ook zelf onze kansen grijpen en benutten.

10.00 uur
De klapdeuren van de showroom gaan open. Keurig op het afgesproken tijdstip meldt een stel van in de veertig zich. Ze maken een vrolijke indruk en dat snap ik, want ze komen voor een proefrit in een jonge BMW X2. Die staat al blinkend op ze te wachten naast de ingang. Na een kopje koffie vullen we samen wat papieren in, want ze zouden de eersten niet zijn die tijdens een proefrit geflitst worden. Daarna overhandig ik de sleutels en wens ik ze een fijne rit.

11.00 uur
Hollen en stilstaan. De eerste uren belde niemand me, en nu rinkelt mijn toestel bijna non-stop. Mensen bellen me voor heel verschillende vragen. Iemand vraagt om een verzekeringsofferte. Een collega van een ander filiaal heeft een vraag over vrijwaringen. En net voor de lunch belt een geïnteresseerde voor een proefrit. Hartstikke mooi, maar de auto waarvoor ze wil langskomen – een MINI Countryman -, staat midden in de showroom en wordt omringd door heel wat andere blinkende exemplaren. Even een klusje dus, maar ik kan vanavond wel mooi zeggen dat ik in ongeveer tien auto’s heb gereden. Al ging het in de meeste gevallen maar om een paar meter.

12.15 uur
Vlak voor de lunch is het stel terug van de proefrit in de X2. Ze hebben de wagen flink aan het werk gezet in en om Venlo. Hun lichaamstaal verklapt dat ze laaiend enthousiast zijn over de auto en dat bekennen ze ook, bijna in koor. Ze nemen ‘m en we schudden elkaar de hand. Over een week komen ze de auto ophalen.

13.30 uur
De wat verlate lunch zit erop. Altijd een fijn moment om even te ontspannen en wat verse brandstof naar binnen te werken.

14.00 uur
De mevrouw die eind van de ochtend belde voor de proefrit van de MINI meldt zich. Samen lopen we naar ‘haar’ auto. Hier lijkt sprake van liefde op het eerste gezicht. Ze koppelt het entertainment-systeem aan haar telefoon alsof de auto al jaren van haar is, en streamt dansbare muziek via Spotify. Behendig rijdt ze weg.

14.30 uur
Er zijn nu geen klanten, dus ik heb even de tijd om mijn administratie bij te werken en e-mails te behandelen. En om even de werkplaats te bezoeken, om te zien hoe het staat met de montage van het luxe audiosysteem dat een klant als optie had gekozen. Dat verloopt helemaal volgens schema, hoor ik. Topcollega’s heb ik. Zij verdienen wel een ijsje. 

16.00 uur
Daar is de dame weer, terug van haar proefrit in de cabrio. Ze is hélemaal verkocht. Even later de MINI ook. Ik hoef er deze keer bijna niks aan te doen. Sommige auto’s verkopen zichzelf blijkbaar. We vullen samen wat papieren in en maken een afhaalafspraak.

16.30 uur
Er komt een gepensioneerd echt langs. Ze hebben zich niet tot in detail georiënteerd, maar willen graag een BMW met wat hogere instap. Die laat ik zien en ze gaan in een paar modellen zitten. Ik ben geen expert non-verbale communicatie, maar meen te zien dat ze vooral enthousiast zijn over de X3. Dat snap ik. Ze willen er een nachtje over slapen en sluiten niet uit binnenkort terug te komen.

17.00 uur
Een feestelijk moment, laat in de middag. Een vlot stel van in de vijftig stapt de showroom binnen. Ze hebben een tijdje terug een splinternieuwe BMW Z4 Roadster gekocht en komen ‘m vandaag ophalen. Aan zo’n oplevering gaat altijd flink wat voorbereiding vooraf. Je koopt niet ieder jaar een nieuwe auto en alles moet kloppen. De auto moet op tijd klaarstaan en natuurlijk helemaal voldoen aan het besproken wensenlijstje. Dat heb ik van tevoren secuur gecheckt. Ook de verzekering is geregeld. De klanten en ik nemen de tijd voor de overdracht. Mevrouw neemt de bijbehorende fles Moët in ontvangst en ik geef meneer de sleutels. Zichtbaar gelukkig stappen ze in de auto en ze rijden weg, nieuwe avonturen tegemoet.

18.00 uur
Ook vandaag vloog de tijd weer. Ik sluit de systemen af, wens mijn collega’s een mooie avond en stap in mijn BMW 320e om naar huis te gaan. Morgen weer zo’n dag graag!

onze vacatures


Heb jij een voorliefde voor premium auto’s en raak je hier niet over uitgepraat? Dan doet het merk BMW jou ook vast veel. Dit is immers het merk met de...

Beheers jij de kunst van het overtuigen en binden en krijg jij er energie van om met jouw kennis, inlevingsvermogen en commerciële kracht de relatiekring...

Werk jij graag het liefst achter de schermen in dienst van een ander? Ben je daarnaast een bouwer en iemand die zowel zelfstandig als in een team kan werken?...

Heb jij een voorliefde voor premium auto’s en raak je hier niet over uitgepraat? Dan doet het merk BMW jou ook vast veel. Dit is immers het merk met de...

Kun je de vacature die je zoekt niet vinden?!

Maak een Job Alert aan en ontvang een melding per mail
wanneer er nieuwe vacatures zijn!

Job alert aanmaken
Top