"Ik ben ook motorsportmonteur. Regelmatig ga ik met het BMW-raceteam mee naar Zandvoort om de monteurs te ondersteunen in de pits."
Natuurlijk, feitelijk gezien is een BMW vooral een vervoermiddel. Maar voor Rik Haemers is het wel wat meer dan dat. BMW is voor hem een way of life. Dat hij iedere werkdag aan de Duitse auto’s mag sleutelen, is voor hem een droom die uitkomt.
Als Rik (2002) zelf zijn kinderwagen had mogen uitkiezen, was dat ongetwijfeld een BMW geweest. Al maakte hij ook als baby al ritjes in zijn geliefde automerk, zij het op de achterbank. “Mijn vader had een BMW. Een 330i Touring om precies te zijn. Dat is de eerste auto die ik me kan herinneren. Waarschijnlijk krijg je hetzelfde antwoord als je dit ook aan mijn vader zou vragen. Zijn ouders waren ook helemaal BMW-minded.”
Zelf bezit Rik ook een BMW. Twee zelfs. “Een E92 325 voor ‘normaal’ en een 330 Coupé voor op het circuit. Ik heb ‘m helemaal zelf opgebouwd, precies volgens het boekje. Hij heeft een aardige topsnelheid, 250 kilometer per uur. Die snelheid heb ik op het circuit weleens aangetikt. Ik probeer vijf keer per jaar te gaan racen op de Nürburgring, Zandvoort, Spa Francorchamps of Zolder. Dat vind ik heerlijk.”
Ondersteuning in de pits
Er is een plaats waar Rik nóg meer BMW’s ziet dan op het circuit: op zijn werk bij De Maassche. “Ik werk hier sinds 2020. Na mijn stage ben ik blijven plakken, als technisch specialist personenauto’s. Ik concentreer me met name op de grotere reparaties, zoals motorrevisies en versnellingsbakken. Ik vind dat prachtig. Ook de samenwerking met collega-monteurs en onze verkopers loopt heel lekker, dat vind ik belangrijk. En wat ook mooi is: ik ben motorsportmonteur. Regelmatig ga ik met het BMW-raceteam mee naar Zandvoort om de monteurs te ondersteunen in de pits.”
Rik geniet er duidelijk van, al dat werken aan BMW’s. “Auto’s zijn een belangrijk deel van mijn leven. Overdag werk ik bij De Maassche, ’s avonds sleutel ik soms nog wat voor mezelf en soms zit ik in de weekenden op het circuit. Geweldig vind ik dat. Mijn ultieme droom is om nog een keer lid te worden van een F1-pitcrew. Maar ja, dat geldt voor wel meer monteurs. Ik ben al heel gelukkig met zoals het nu gaat.”
Echte vriendschappen in Echt
Zijn collega’s zijn al even autogek als hij. “Het zijn allemaal heel bevlogen mensen. Erg sociaal en met benzine door de aderen. Als er hard gewerkt moet worden, voelt iedereen dat feilloos aan en geven we wat meer gas. En als het kan, is er tijd voor een lolletje. Da’s een prima balans. We hebben een vrij jong team en doen ook buiten werktijd samen dingen, zoals een festival of café bezoeken. Ja, het zijn meer dan zomaar collega’s. Hier zijn echte vriendschappen ontstaan.”