"Bij Van Hooff zag ik hoe het óók kan in de werkplaats. Complete documentatie, speciaal gereedschap: alles is er."

Theo Berkvens is leermeester en technisch specialist bij Van Hooff BMW/MINI in Veldhoven.

Theo Berkvens

Leermeester en technisch specialist bij Van Hooff in Veldhoven

"Bij Van Hooff zag ik hoe het óók kan in de werkplaats. Complete documentatie, speciaal gereedschap: alles is er."

Theo Berkvens is leermeester en technisch specialist bij Van Hooff BMW/MINI in Veldhoven.

Theo Berkvens

Leermeester en technisch specialist bij Van Hooff in Veldhoven

Heel veel had Theo Berkvens niet met auto’s. Totdat zijn allereerste auto er ineens mee ophield en zijn garage ‘m niet kon maken. Hij ging zelf op onderzoek uit, repareerde zijn Opel Astra en bleek een natuurtalent. En nu brengt de autodidact zijn kennis over op de volgende generatie.

Nee, je kunt moeilijk beweren dat Theo (38) in zijn jeugd al een autofreak was. Maar toen hij werkte bij een bouwbedrijf in Zuidoost-Brabant, was het hebben van een vierwieler en rijbewijs toch wel makkelijk. Thuiswerken was, als metselaar, in die tijd namelijk wat lastig. “Ik reed een Opel Astra GSI en die ging stuk. Bij de garage wisten ze niet hoe ze ‘m moesten maken. Ik had weinig verstand van auto’s, maar was wél graag met mijn handen bezig. Dus ik probeerde ‘m zelf te repareren, met hulp van de weinige informatie die twintig jaar geleden online beschikbaar was. En het lukte!” Maanden later ging Theo’s Astra in vlammen op, maar van een causaal verband met zijn eerdere reparatie lijkt geen sprake.

Steeds meer sleutelen
Ook Theo’s interesse voor auto’s wakkerde aan. “Mijn tweede auto was een Civic en ik kreeg er echt plezier in om daaraan te sleutelen. Ik werd steeds fanatieker. Ik ging samenwerken met een andere monteur en snelle auto’s van anderen nóg sneller maken.  Voor ik het wist, was ik bijna elke avond en zaterdag in mijn garage bezig. Dankzij die ervaring belandde ik uiteindelijk bij een universeel garagebedrijf, gespecialiseerd in rallyauto’s – via dat bedrijf volgde ik ook een opleiding tot technisch specialist om mijn basis te versterken. Ik was veel naar races om te ondersteunen. Een mooie periode, maar na een tijd was ik er ook wel klaar mee om 25 weekenden per jaar van huis te zijn.”

In 2018 meldde BMW zich. “BMW heeft korte lijnen met de opleidingen”, weet Theo. “Goede studenten krijgen dikwijls de kans om bij een BMW-dealer te starten. Blijkbaar had ik indruk gemaakt op BMW.” Het feit dat hij de zesjarige opleiding in vier jaar afrondde, had daar vast mee te maken. “Ik werd uitgenodigd voor een kennismaking bij Van Hooff. En dan kom je in de autohemel! Ik zag daar hoe het óók kan in de werkplaats. Complete documentatie, speciaal gereedschap: alles is er. Bij de universele garage ben je vaak aan het zoeken en puzzelen. Lang verhaal kort: na de gemoedelijke kennismaking kreeg ik een aanbod en niet veel later begon ik.”

Pole position
Hoe het bevalt? Theo raakt er niet over uitgepraat. “Bij een BMW-dealer sta je, als monteur, op pole. De werkplaats is fantastisch ingericht en met speciale cursussen en trainingen vul je je eigen gereedschapskist. Ik ben nu technisch specialist en vervangend werkplaatschef. Daar werk ik veel met jonge mensen, zoals Jaily. Via een samenwerking met hun school komen zij meestal  bij ons binnen. De beste studenten komen op gesprek en lopen een dag of week mee. In deze periode begeleid ik ze persoonlijk. Ik laat ze meewerken om te zien wat ze kunnen. En ik geef ze zo een goed beeld van wat werken bij BMW inhoudt. Als leermeester neem ik ook deel aan het onderdeel Meesterlijk Begeleiden van het  overkoepelende BMW Performance Program. Hiermee wordt geïnvesteerd in het mentorschap. Een goede mentor kan immers het verschil maken voor een schoolverlater.”

Geen werk voor solisten
Hoe dat dan gaat? “Als een auto nieuwe remblokken nodig heeft, doen we bijvoorbeeld allebei een kant. Gaat dat goed, dan laat ik hem of haar de volgende auto helemaal zelf doen. Ik probeer ze ook een beetje vrij te laten en te zien hoe ze het oppakken. In een week kan ik wel zien of er potentie in zit. Kan iemand na een week nog geen wiel vervangen? Dan is dit waarschijnlijk niet de goede plek. Maar is iemand gretig en komt hij of zij in de pauze bij het team zitten? Dan ziet het er goed uit. Dat laatste vind ik belangrijk. Het gaat om veel meer dan alleen goed met je handen zijn; communicatieve vaardigheden zijn essentieel. We zijn één team en we moeten uniform werken en dingen goed kunnen overdragen. Aan solisten hebben we niks.”

“Talentvolle studenten krijgen steeds meer verantwoordelijkheden”, legt Theo uit. “Na een tijdje krijgen zij een eigen kist en brug. Natuurlijk houd ik wel toezicht. En ik vraag hoe ze te werk gaan. Andersom stellen ze mij ook vragen. Dan kijk ik met ze mee en geef ik soms tips. Voorzeggen doe ik nooit. Laat ze het zelf maar ontdekken, daar leer je het meest van.”

Motorolie door de aderen
Wat voor eigenschappen moet je bezitten om te slagen bij een BMW-dealer? “Ik zeg weleens dat er motorolie door je aderen moet stromen, maar dat hebben we nog nooit bij iemand getest. Het is belangrijk dat je affiniteit hebt met techniek. En dat je een technische hobby hebt, sleutelen aan brommers of zo. We hebben mensen nodig die willen weten hoe iets werkt. Net zoals ik dat vroeger was. Zit je zo in elkaar? Dan kan er zomaar een mooie carrière bij BMW vóór je liggen.”

Kun je de vacature die je zoekt niet vinden?!

Maak een Job Alert aan en ontvang een melding per mail
wanneer er nieuwe vacatures zijn!

Job alert aanmaken
Top