Om goed aan elektrische auto’s te kunnen werken, moet je eerst cursussen bij BMW volgen. Ik vind dat heel interessant en leerzaam.

Lex Bruijnen is service- en diagnosetechnicus bij De Maassche Echt

Lex Bruijnen

Service- en diagnosetechnicus bij De Maassche Echt

Om goed aan elektrische auto’s te kunnen werken, moet je eerst cursussen bij BMW volgen. Ik vind dat heel interessant en leerzaam.

Lex Bruijnen is service- en diagnosetechnicus bij De Maassche Echt

Lex Bruijnen

Service- en diagnosetechnicus bij De Maassche Echt

Als er iemand is die de afgelopen decennia veel BMW’s onder zijn hoede heeft gehad, is het Lex Bruijnen wel. De service- en diagnosetechnicus van De Maassche in Echt werkt al meer dan zijn halve leven met de Duitse auto’s en is voorlopig nog niet klaar.

In de wat grillige zomer van 2024 had Lex (58) reden om een mooi buitenfeestje te geven. Hij werkte namelijk 35 jaar bij ‘de baas’ en dat is een mooi rond getal. Hij weet nog precies hoe het begon. “Ik ben na de mts-opleidingen werktuigbouwkunde en autotechniek begonnen bij BMW-dealer Frans Bouwens in Venlo”, opent Lex. “Dat was mooi werk. ’s Avonds bouwde ik vaak auto’s op die terugkwamen van het schadebedrijf. Jaren later reed ik ook op de servicedienst. Dat was soms best lastig, want mijn vrouw en ik hadden net een huis gekocht en moesten veel klussen. Ik heb best vaak gereedschap moeten neerleggen om reddend op te treden langs de weg.”

Brute onderbreking
Zijn loopbaan bij Frans Bouwens werd nog drie maanden bruut onderbroken vanwege de dienstplicht. “We waren getrouwd om te voorkomen dat ik in dienst hoefde, want dan kreeg je vrijstelling. Helaas had de gemeente de papieren te lang laten liggen, waardoor ik me toch moest melden. Toen mijn dossier na drie maanden eindelijk verwerkt was, mocht ik afzwaaien en terug naar Bouwens. José en ik zijn trouwens niet alleen om die reden getrouwd, hoor. We zijn nog steeds gelukkig samen en maken samen mooie autoritten.”

Intussen maakt Lex’ bedrijf deel uit van de Pala Group en sleutelt hij aan BMW’s en MINI’s. “Veel auto’s zijn door de jaren heen veranderd; vooral met de overgang naar elektrische auto’s gaat het hard. Het werk is grotendeels anders geworden. Het klassieke sleutelen is vervangen door andere werkzaamheden. Diagnoses stellen en allerlei componenten vervangen. Koelsystemen, aircopompen, accupakketten… Om goed aan elektrische auto’s te kunnen werken, moet je eerst cursussen bij BMW volgen. Ik vind dat heel interessant en leerzaam.”

Méér dan een auto
Een BMW is voor Lex méér dan een auto. Waarom? “Het is een mooie, innovatieve auto. Elke doelgroep heeft BMW iets te bieden. Sportief, stijlvol, snel en meer. Zelf rij ik ook een BMW. Meerdere zelfs, maar nooit tegelijk. Ik heb twee oldtimers: een BMW 316 en een 325 Cabrio. Dat rijdt heerlijk. Ik ben er een keer mee naar Italië gereden, met het dak open. Dat was als een droom.”

Tijd om te dromen heeft Lex op zijn werk niet. “Het is hard werken, maar ik doe het graag. We hebben een superleuke club. Ik ben intussen de oudste. Ik durf wel te beweren dat ik flink wat kennis heb. Jongere collega’s vragen me vaak hoe ik iets zou doen. Maar andersom doe ik dat ook. We vullen elkaar goed aan en samen weten we heel veel. Ja, ik kan erg van mijn werk genieten. Ik hou het hier nog wel een tijdje vol!”

Kun je de vacature die je zoekt niet vinden?!

Maak een Job Alert aan en ontvang een melding per mail
wanneer er nieuwe vacatures zijn!

Job alert aanmaken
Top